Den 6-8 januari 2012 bjuder Aktiv Demokrati in er alla till en helg- och familje-konferens på Tuve Scoutgård, 5 mil norr om Göteborg (nära Lilla Edet). Tanken är att vi ska få tid att mötas, diskutera, inspirera varandra och planera och organisera oss inför framtiden.Alla är välkomna!
Preliminär planering för Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januari:
Start fre den 6 jan
Vi anländer kl 1600-1900
Kvällsmat; pasta och köttfärssås. Presentation och tid att lära känna varandra.
Planering av sovplatser m.m
lör den 7 jan
Frukost kl 9.00 Gil har erbjudit sig att ordna med frukost. Kom med önskemål.
10.00-11.00 Uteaktivitet för barn och föräldrar. Pulka, bygga snölyktor eller bara se oss omkring.
11.00-13.00 Hur ser AD s framtid ut? Vad vill vi med partiet? Vad tror vi om partiets möjligheter? Hur når vi bäst ut i media? Fika serveras till mötet. Barnen kan bygga lego, rita eller erbjudas nåt annat efter tips och förslag.
13.00-15.00 Mat; Kyckling, ris och sås.
15.00-17.00 Vila eller spela sällskaps spel. Promenad och enskilda samtal.
17.00-19.00 Fördelning av arbetsuppgifter i partiet. Kontakt listor och medlemshantering Vem kan skriva artiklar och göra reklamfilmer? Ev. workshops kring olika teman?
19.30 Kvällsmat. Varma smörgåsar som kan alterneras efter önskemål, eller beställd pizza hos traktens pizzeria. Ev en familjefilm och lördagsmys.
Sön 8 jan
Frukost 9.00 Gil har erbjudit sig att ordna frukosten. Kom med önskemål.
10.00-12.00 Avslutande möte. Vad gör vi under sommaren och hur? Utvärdering.
Praktisk information
Tid: 6-8:e Januari, ankomst kl. 17.00 fre den 6:e, avslutn. sön. 8:e kl. 12.00. (Det går även att deltaga under enbart lördagen.)
Plats: Tuve Scoutgård, Västra Röd 256, Västerlanda, 5 mil utanför Göteborg (nära Lilla Edet).
Mer info och kontaktperson för konferensen är Erika som nås på facebook eller telefon 0700-685524. Under konferensen kan du ringa till gården på tfn 0520-65 23 81.
Kostnad: upp till 5 år är det gratis sedan kostar det 80 kr per dag eller natt oavsett ålder. 160 kr för fredag-söndag. Maten kommer kosta ca 200 kr. Totalt blir det alltså ca 360 kr. Mellanskillnaden mellan det du förskottsbetalat och den slutliga kostnaden betalas på plats. Förskottsbetalning görs till Payson eller till vårt plusgiro: 141 28 90-4. (Vi kan inte garantera återbetalning vid avbokning efter de 1a december.)
Anmälan: Anmäl dig idag så att vi hinner att planera matinköp! (Vi kan inte garantera mat vid anmälan efter den 4e januari.) Anmäl dig genom att skriva i forumet och/eller kontakta Erika direkt.
Vägbeskrivning: Med bil tar det ca 45 minuter att komma till scoutgården från Tuve. Man kör över Kungälv, tar sedan vägen mot Lilla Edet förbi Diseröd. Man passerar Västerlanda kyrka (vik inte av där…) och tar sedan av till vänster. Det är Stenungsundsvägen (skyltad Stenungsund 24). Efter ca 1.500 meter syns ett stort gult hus samt en lada som har en häst som vindflöjel. Du kör höger (vid gårdens brevlåda) och har då ca en kilometer fram till gården. När du ser gårdens stora träportal är du framme! (Se karta)
Kommunalt: Vi kommer att ha en bil som hämtar upp de som åker kommunalt från närmaste busshållplats i Lilla Edet. Buss 600 från Göteborg mot Trollhättan går kl 15.40 på fredag och är framme kl. 16.45 i Lilla Edet. Hör av er till oss om ni vill bli hämtade! (Det finns en närmare hållplats som heter Ucklumsvägen, men den trafikeras inte under fredagen-söndag.) Se Västtrafik för tidtabeller. Se Tradera för sjukt billiga biljetter till Göteborg.
Ta med: Sovsäck eller sängkläder och filt (säng med madrass och kudde finns). Varma kläder, utekläder. Pulkor, pyssel eller annat roligt för barnen. Ta gärna även med anteckningspapper, pennor, dator, ficklampa och extra filtar och lite mellanmål/godis. Har du filmkamera och mikrofon?
Mat: Matinköp ordnar vi. Säg till om du inte ska deltaga under hela konferensen så att vi kan planera maten. Vi delar på kostnaderna i slutet av helgen, enligt vad som sagts ovan om kostnaden. Vi hjälps åt med matlagning, disk, städ samt barnaktiviteter. Meddela om du har specialkost eller allergier eller tar med egen mat.
Samåkning: Kontakta Erika eller planera i forumet eller på facebook. Tillsammans har vi ett par bilar och kan hämta från närmaste hållplats. Säg till om du vill åka med från Göteborg. |
|
Ytterligare detaljer
Vi skapar detta tillsammans. Din hjälp behövs för att det ska bli bra.
Skriv och följ med i forumet samt även på facebook-eventet för konferensen om du har FB.
Mer om innehållet
Vi kommer att börja konferensen med att ta reda på vad vi vill få med oss. Innehållet utformar vi tillsammans baserat på de frågeställningar och idéer som kommer upp. Här är några punkter som kommit upp under planeringen som vi troligen kommer att komma in på:
Vilka är vi som kommit på konferensen? Varför har vi kommit? Hur ska vi organiseras? Hur kan medlemmar slussas in i arbetsgrupper? Hur får vi in fler aktiva medlemmar för att växa på bästa sätt? Vad för erfarenheter finns om direktdemokrati och direktdemokratiska partier? Hur ser det ut internationellt?
Vad är demokrati? Vad är syftet med Aktiv Demokrati? Vad är Aktiv Demokratis historia? Hur ser nuläget ut? Hur startas en ny lokalavdelning?
Hur hanterar vi hinder? Vad är svaren på vanlig kritik?
Vad ska vi prioritera? Hur struktureras kunskapen? Hur ska vi sprida kunskapen? Hur skapas trovärdighet? Hur skapas engagemang? Hur skapas delaktighet?
Hur gör vi demokratin tillgänglig för alla? Hur används dator och webben för digital direktdemokrati? Enkla demonstrationer.
Vad behöver vi göra för att uppnå våra mål? Hur vill och kan jag engagera mig? Uppstart av arbetsgrupper. Vilka gör vad?
Var och när kommer vi ha vår nästa konferens?
Några av deltagarna
Vi blir ca 10-15 vuxna och runt 5 barn.
Jonas Liljegren, Fredrik Liljegren, Hassan Toosi, Robert Wensman, Vivan Wensman, med ett barn på 4 år, Erika, Gil +1, med två barn, Nicholas Sahlqvist, Maneka Sjöström, samt flera till.
Flera av oss har lång erfarenhet av direktdemokrati i olika former och kan berätta om våra erfarenheter under konferensen.