MIN FÖRKLARING AV DEN FUNDAMENTALA BETYDELSEN AV ATT DET FINNS EN VET EJ-RÖSTNINGS-MÖJLIGHETOm hur befintliga
demo-
kratiers majoritetsbeslut fungerar
(= där det ej finns något VET EJ-röstningsalternativ) = icke alls fungerar = det är
PartiKrati-
Vanstyrt - framförallt
i Sverige, men även i världen i stort - finns det en enkel förklaring av
HÄR.
Våren 1995 inspirerades jag, av en nära bekant, att testa med att sova utomhus under bar himmel på altanen. Jag gick på ”den niten” och gjorde det. Jag bodde då i Laholm i ett hus med ett plasttak över halva altanen - och fri himmel över den andra halvan.
Praktiskt gick det till så att jag rullade jag ihop bäddmadrassen med täcke och kudde - som jag bar ut på altanen - där jag hade en fuktskyddad tjock skumgummimadrass liggande - att landa sängkläderna på. När det var uppehållsväder - så låg jag under bar himmel - och när det regnade under plasttaket. Ifall det började regna under natten, när jag låg under bar himmel - så var det bara att dra in sovpaketet under plasttaket.
När hösten och vintern kom - så upptäckte jag att kylan var överhuvudtaget inget problem. Snarare tvärtom - att kylan gjorde att sömnen blev än mer vilsam = jag kände mig mera utsövd när jag vaknade om morgnarna - när det hade varit en sval natt - relativt en varm natt.
På den vägen är det fortfarande = jag sover fortvarigt utomhus året runt. I vinter har det hittills inträffat
en gång - att jag p g a kyla ej gått ut och lagt mig. Det var då minus 23 grader vid nattadags - och det är kallt på västkusten. Men på morgonen ångrade jag att jag ej gick ut - för den natten inomhus var ingen vilsam natt precis - i mitt utomhussoveriperspektiv sett.
Våren 1995 var jag så urless på, mitt då sedan ca 30 år tillbaka, exemplariska vuxenliv i den
”svenska modellen” - så hade ej det här med att sova utomhus ”drabbat mig” - så hade jag nog med sjukDom, trafikolycka eller annat som ursäkt - slutat med att andas för många år sedan, troligast... Jag var 1995 för feg för att göra det ”för egen hand” - och det är jag bara glad för idag - minst sagt.
Vad jag ”vet” idag är - att när jag vaknar = öppnar mina ögon om morgnarna inomhus i en fyrkantsmodul - så ”kastas” jag tämligen omgående och helt automatiskt, bokstavligt talat, in i min gamla falska
egovärld. När jag vaknar utomhus under bar himmel - eller i vart fall med ostörd direkt kontakt med himlens
fria rymd utomhus - så är det ej alls så. Det kan ta ganska lång tid numera - innan jag om morgnarna
väljer att mentalt gå in i wår kollektiva ”fyrkantiga värld”.
Efter ca 6 månader på altanen i Laholm - så bröt jag upp ifrån mitt då helt körda liv
(huset såldes och skilsmässan kom som ”ett brev på posten”) - och flyttade till mitt nuvarande boställe
(jag hyr bostadsdelen på en gård utan djurhållning - ca 8 km söder om Laholm). På den vägen är det fortfarande.
Här fanns ingen altan - men i den här åkeröknen så finns det, ca 150 meter ifrån bostadsdelen, tre
märgelgravsdammar - där det finns en hel del träd och buskar - som bl a läar en hel del för vind. Det blåser ju en hel del på västkusten - och speciellt påtagligt i den här åkeröknen = landskapet är platt som en pannkaka - och ingen skog finns så långt ögat når.
Så under en gammal björk - på åsen mellan två av märgelgravsdammarna - har jag gjort ett vindskydd av en tunn presenning. Dit bär jag mitt ihoprullade sovpaket om aftonen. Gissa om jag sover som ”ett litet barn” där ? Gissa om världens ”fyrkantighet” är lätt att ej alls komma ihåg om morgnarna ?
Som regel kommer jag ej till bädds förrän framåt midnatt. Men som regel ligger jag kvar i ”björkens trygga famn” till minst framåt 8-tiden - och ej alls så sällan så kan det även bli framåt 9-10-tiden. Det finns bl a två fasaner som har sitt sovrum där också. Ibland händer det att en räv är där och smyger - för att se om dom sover tillräckligt djupt - för att den skall kunna få sig ett skrovmål.
Vid pass 5-tiden i morse var det så - men det blev en nit till för räven. Men jag vaknade ordentligt - för fasanerna för ett ”himla liv” när dom flyger iväg ifrån ”rävens hungriga käftar”. Jag kunde då ej somna om - för det här med AD´s
under vardande bättre röstningssystem - såväl som tugget om att dramatiskt = grundläggande ändra AD´s Grundlag = partiprogram - kom ideligen upp i min tankeapparat. Så jag tog min ”mats ur björkskolan” och gick in.
Partiprogrammet har såväl jag som andra redan
ordat mycket om på den här linan - så det behöver
jag ju ej nu orda mera om just nu. Men ett bättre fungerande röstningssystem är ju
under vardande - och då är det ju, minst sagt,
betydelsefullt att dess grunder är så väl klarlagda som det går.
Vad som gjorde att jag ej kunde somna om i morse - var att det som en ”blixt ifrån en klar himmel” slog mig - att det VIKTIGASTE att tänka på, som jag ser det, är att VET EJ-alternativet finns med - vid sidan av JA och NEJ-röstningen. Detta därför att det är helt ORIMLIGT att förvänta sig - att alla skall kunna vara så väl pålästa
om allting - att dom utan tvekan kan rösta JA eller NEJ. Ett färskt exempel på hur Wi förhastat kan rösta t ex JA - finns
HÄR.
Ifall Wi i AD i vart fall har utgångspunkten, som finns i
representativ demokrati-konceptet, mer än 50 % av rösterna skall gälla för att kunna ta beslut - så är det ju då superviktigt, som jag ser det, att så många, som det är praktiskt möjligt, är med i AD´s omröstningar. Ifall då ej VET EJ-alternativet ej finns med - så utesluts ju i så fall, per automatik, ALLA sådana som ej vill prostituera sig med att rösta falskt = sådana som ej känner sig tillräckligt pålästa för att
ÄRLIGT kunna rösta JA eller NEJ. Det vore ju tragiskt, minst sagt.
Ifall Wi nu ser till att i det under vardande
bättre röstningssystemet innefattar VET EJ-rösterna - så kan det ju då t ex blir så att en omröstning som innefattar, säg tolv röstande, ger resultatet sex JA, fyra NEJ och två VET EJ-röster. I sådant fall så kan då inget beslut anses föreligga - för
bara 50 % har ju röstat JA - och minimikravet i min resonemangsmodell är ju
mer än 50 %.
Hur löser Wi det ?
Tja... - vem vet hur det kan se ut ifrån fall till fall - men en lösning på det - kan ju vara att en del av de 12 röstande
(av såväl JA som nejröstarna och VET EJ-röstarna) delegerar sin röst i just den aktuella frågan - till en som dom tycker är väl insatt i den aktuella frågan = är väl påläst. Det behöver ju nödvändigtsvis då ej innebära - att dom som får förtroendet att ses som ”väl pålästa” - kommer att rösta lika dant i andra röstningen - som dom gjorde i den första. Det kan ju vara så att dom då har läst på lite mera - och därför i andra röstningsomgången väljer att rösta NEJ - ifall dom i den första har röstat JA - och vice versa.
Så att taktikmässigt välja en att delegera sin röst till - som förväntas att enbart rösta som vederbörande gjorde i första omgången - går ju ej. Det tycker jag är helt i linje med vad AD´s partiprogram
”andas” = Wi delegerar wår röst till någon som Wi ger 100 %
frihet att använda det mandatet på ett sant/ärligt sätt - utifrån hur han/hon
(varför är så få kvinnor medlemmar i AD ?) ser på frågan just vid röstningstillfället.
Ifall Du nu säger att det här förfaringssättet tar för lång tid = det blir för ”slött” - så kan jag då bara bemöta det med att:
”Förhastade beslut är som princip grundorsaken till alla KRIG - fysiska såväl som mentala - historiskt sett !” - i mitt strax 70-årade livsperspektiv sett. I o f s så kan jag ha fel i det - men det ”vet” jag att jag ej har.
Jag tillåter mig att tolka AD´s partiprogram - som syftande mot att den eländiga historiska trenden, över lite tid sett, skall
kunna brytas. Då är det ju basalt viktigt att AD-organisationen som sådan
LEVER som
den lär. I annat fall blir det ju per omgående en
falsk AD-organisations
karisma - som en hel del utanför AD per automatik kommer att se - och alldeles oavsett ifall AD-organisationens företrädare och medlemmar - själva gör det eller ej.
Att uppträda som en falsk organsiation - tycker jag Wi kan överlåta till de
sedvanliga PartiKratipartierna - för det är ju de, mycket väl dokumenterat, MYCKET MYCKET bättre på.
Ifall Wi skall tro på vad som finns skrivet i Anne-Marie Pålssons
avskedsbrev till sina väljare - och det gör jag - så finns det
ingen Riksdag i Sverige i dags dato som styr Regeringen - i enlighet med vad Grundlagen
tvingande säger - utan det ÄR som princip tvärt om. Att det har kunnat bli så ”ännavänt” - är jag rätt säker på - att det hänger samman med att det i Riksdagen ej finns någon VET EJ-knapp att trycka på.
Kardinaltecknet för en
PartiKrati-
diktaturer är att lag- och regelböckerna är så omfattande - att ingen enda kan hålla ”reda” på någonting - därför att det ena motsäger det andra i all oändlighet. Det är ju exakt samma princip som finns i de s k
religiösa PyramidMaktHavarnas uppfunna = påhittade
bibelböcker.
Såvitt mig känt - så är det svenska lag- och regelverket det mest omfattande = mest svårbegripliga i
hela I-värlen.
Så snacka om att Sverige är ett
”föregångsland”. Det
”borgar” i sig garanterat för - att som princip alla - hela tiden MÅSTE fråga någon
storebror, längre upp i
MaktPyramiden = en ”kunnigare”
elitare - som talar om för den
”lägre stående” - vad det är som skall gälla av den
fulländat obegripliga lag- och regelverkssamlingen.
Kan det bli mera anarkistiskt än så Lösningen på det här dilemmat, som jag ser det, borde kunna bli att det i Riksdagen tillkomer en VET EJ-röstaknapp. Som det nu fungerar - så trycker ledamöterna på JA respektive NEJ-knappen - utifrån givna knivskarpa order ifrån sina respektive
partiledningar. Dom som ej finner sig i det får ett
”rent helvete” (video 8 min) - bokstavligt talat.
Med en VET EJ-knapp i Riksdagen - så skulle det troligast bli så att;
1. Ingen av ledamöterna i Riksdagen skulle behöva prostituera sig =
vara oärlig - genom att säga JA eller NEJ till någonting som han/hon ej var tillräckligt påläst om - och/eller tillräckligt informerad om av sin partiledning
2.
Partiledningarna skulle - med milt våld - därmed tvingas till att bättre informera ALLA riksdagsledamöterna om
helhetssyftet med sina motioner till Riksdagen = mera ingående tvingas till att förklara hur det föreslagna skulle kunna medverka till det.
Jag behöver ej alls anstränga min fantasi - för att komma till förhållningssättet - att för mer än 90 % av knapptyckningarna i Riksdagen - så gäller det
mainstreamade =
”Jag gör som alla andra gör !” (dom är åt hållet mer eller mindre HELT omedvetna om sina handlingars konsekvenser för andra) = riksdagsledamöterna gör det
partiledningarna förväntar sig att knapptryckar-”robotarna” skall göra = det saknas mer eller mindre ett HELT
helhetsperspektiv på vad JA och NEJ-tryckningarna innebär - för
oss av
vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna.
Jag skulle kunna skriva några A4-sidor med exempel på sådana beslut i Riksdagen - som ju har varit särskilt frekventa under de senaste ca 10 åren. Men det skall jag ej göra.
Dock... - de senaste årens lagstiftning om sex - som t ex förbjuder medborgarna att teckna ned sina egna fria fantasier på ett papper, och behålla papperet i sin egen skrivbordslåda - rörande
barnsexualitet si eller så - tycker jag slår ALLA rekord. Den fadäsen borde vara som ”klippt och skuren” för
Guinness Rekordbok - som ett exempel på en lagstiftande församlings
optimala dumhet - alla kategorier.
Hur faen dom som skrev den lagen - såväl som knapptryckarna - fick ihop det med vad
Grundlagen stipulerar:
”...I regeringsformen slås även fast att statsmakten skall utövas med respekt för alla människors lika värde och individens frihet och värdighet. ...” - kan jag överhuvudtaget
ej alls fatta. Finns det någon annan som gör det
3. Regeringen skulle aldrig på förhand säkert kunna veta - hur utfallet av röstningarna i Riksdagen skulle bli = hur många VET EJ-röstarna skulle bli = Riksdagen skulle återfå sin
Grundlagsskyddade ovillkorliga MAKT (som finns inskriven i Grundlagen - än så länge i vart fall) att styra
Regeringen - och ej tvärt om, som det har varit sedan när
blockpolitikens =
blockeringspolitikens ”födelse” kom till för ca 30 år sedan - och framförallt ÄR i dags dato
4. ALLA skulle bli vinnare med en kompletterande VET EJ-röstningsknapp i Riksdagen. Med folkmun uttryckt - så fungerar ju den svenska Riksdagens ledamöter idag som princip enbart åt hållet som
”viljelösa knapptryckare”.
Vem av
oss av
vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna - skulle kunna förlora på att tillföra en VET EJ-röstningsmöjlighet = nyordning i
den svenska Riksdagen
Avslutningsvis. Kan AD bli ett nytt riksdagsparti efter valet 2014 = som väljarna i stor omfattning
LOCKAS till att rösta på - utan att Wi internt inom AD-partiet TILLÄMPAR röstningsförfarandet JA, NEJ och VET EJ