torbjorn.gustafsson.3 skrev:Hur i hela fridens namn kan vi rättfärdiga detta: "Om du som röstförmedlare personligen är absolut emot en viss fråga har du möjlighet att rycka på NEJ när det är dags för omröstning i riksdagen." Är man för direktdemokrati och kämpar för att införa ett sådant system så måste man väl vara konsekvent, eller? Jag har inga som helst problem med att vara röstförmedlare.
peteri skrev:@Jonas "Dessa 20 röstförmedlare bör vara någorlunda representativa för väljarna i stort. Dvs ha politiska värderingar motsvarande folket."
Hur ser den urvalsprocessen ut i praktiken?
Innan de har valts som representater för AD:s röstsedel ska de alltså deklarera sina politiska åsikter och när de väl har blivit valda ska de bli strikt neutrala.
peteri skrev:Vidare har det hävdats att RF ska vara helt neutral politiskt. Detta innebär att personen inte kan delta i offentliga politiska debatter i sakfrågor, då menar jag utanför sitt uppdrag, såvida vederbörande inte kan vara anonym. Hur problematiskt är det? Om alls? Inte anonymitet, utan ett undertryckande av den egna åsikten, alltså?
jonas skrev:peteri skrev:Vidare har det hävdats att RF ska vara helt neutral politiskt. Detta innebär att personen inte kan delta i offentliga politiska debatter i sakfrågor, då menar jag utanför sitt uppdrag, såvida vederbörande inte kan vara anonym. Hur problematiskt är det? Om alls? Inte anonymitet, utan ett undertryckande av den egna åsikten, alltså?
Jämför detta med Riksdagens talman, som kommer från ett politiskt parti, men har till uppgift att opartiskt representera riksdagen. "Uppdraget som talman är opolitiskt. Det innebär att talmannen inte deltar i det partipolitiska arbetet och inte heller röstar".
jonas skrev:Huvudsaken bör vi alla värna om att värva partimedlemmar från alla politiska läger. Om vi gör det på ett bra sätt behöver vi inte göra så mycket mer. Det skulle kunna gå att lotta ut ordningen på valsedeln.
peteri skrev:Varför skulle RF deklarera sig som M eller S eller SD när de lämnat sitt parti? Eller är det tänkt att RF är med i båda partierna? Eller är det "jag står till höger" eller "jag står till vänster" som är riktmärket för bedömningen?
jonas skrev:peteri skrev:Varför skulle RF deklarera sig som M eller S eller SD när de lämnat sitt parti? Eller är det tänkt att RF är med i båda partierna? Eller är det "jag står till höger" eller "jag står till vänster" som är riktmärket för bedömningen?
Aktiv Demokrati är det perfekta valsamverkanspartiet. Röstförmedlarna kan komma från en rad olika partier och fristående i ungefärlig proportion med folkets preferenser. Du som röstförmedlare behöver inte nödvändigtvis vara med i AD, men de ska ha skrivit på något slags avtal och väljas enligt de regler som ADs medlemmar skapat.
När vi samverkar med PP, F!, etc, skulle det kunna ske officiellt. Röstförmedlarna driver inte politik, men de kan ändå komma från hela spektrat av partier. Det inkluderar även etablerade partier så som S, M och SD.
Återgå till Partiets utveckling
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster